Kwaliteit en klachten
Kwaliteitsborging zorgverlening
Ik ben als psychosociaal therapeut aangesloten bij de beroepsvereniging NFG. Hiermee ben ik erkend therapeut in de complementaire zorg en is vergoeding vanuit de aanvullende zorgverzekering soms mogelijk. Hiermee verplicht ik mij tot jaarlijkse bijscholing, intervisie en kwaliteitscontroles in mijn praktijk.
Klachtenregelement
Het klachtenregelment van Quercus, opstellingen en begeleiding is gebaseerd op de wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (WKKGZ).
Met ingang van 1 januari 2017 heeft de overheid besloten dat je als cliënt van een zorgverlener makkelijk en toegankelijk je klacht moet kunnen delen. Het doel van deze wet is dat je als cliënt feedback moet kunnen geven over de zorg die je ontvangen hebt, zodat de zorgverlener kan leren van je bevindingen en deze kan verbeteren. Deze wet maakt het voor jou overzichtelijk wat de stappen zijn die je dient te bewandelen om je klacht kenbaar te maken.
De WKKGZ geldt voor alle zorgaanbieders. Zowel voor zorginstellingen als zelfstandige beroepsbeoefenaren, zoals praktijkhouders.
Binnen deze wet is sprake van een viertal te onderscheiden stappen:
- Een klacht maak je in eerste instantie bespreekbaar bij je behandelaar.
- Leidt dat niet tot een oplossing dan neem je contact op met mijn beroepsvereniging NFG: https://de-nfg.nl/niet-tevreden-over-je-hulpverlener.html
- Daar vind je het schema van alle stappen die vervolgens doorlopen kunnen worden. Via de NFG kun je verder geholpen worden indien het overleg met hen niet tot voldoende antwoord op je klacht leidt.
- De contactpersoon kan er vervolgens voor zorgen dat er een klachtfunctionaris in actie komt. Deze klachtenfunctionaris komt bij de Camcoop vandaan. Op deze site vind je ook mijn registratie bij de geschillencommissie van WKKGZ leden-Camcoop
- Indien de Klachtfunctionaris er niet in slaagt te bemiddelen, kun je ervoor kiezen om je klacht voor te leggen aan een geschillencommissie. Je kunt alle stappen nalezen op de site van Camcoop/klachtenregelingen
Als de geschillencommissie een uitspraak doet dan wordt deze uitspraak geanonimiseerd gepubliceerd, zodat de opgedane ervaring gedeeld wordt en elke zorgverlener er kennis van kan nemen.
Waar mensen werken kunnen er misverstanden ontstaan, ik wil dat je weet dat dit niet mijn intentie is. Mocht je feedback voor me hebben of ergens niet tevreden over zijn, dan verneem ik dat graag van je.